Wydawnictwo Bernardinum Sp. z o.o.
ul. Bpa Dominika 11
83-130 Pelplin
woj. pomorskie
585 361 757
sekretariat@bernardinum.com.pl
NIP: 5932459521
REGON: 220141405
Nurt religijny w muzyce różnych epok
Opis
Na stronicach tej książki, w dwudziestu jeden rozdziałach, autor przekrojowo przedstawił religijną twórczość muzyczną, którą uprawiali kompozytorzy w różnych krajach Europy od średniowiecza poprzez renesans, barok, klasycyzm, romantyzm i postromantyzm aż po nasze czasy. Wszystkie ukazane w publikacji kompozycje, reprezentujące różne formy muzyki religijnej (śpiewy chorałowe, msze, motety, oratoria i in.), powstawały na podłożu chrześcijaństwa. Ich źródłem inspiracji były głównie teksty biblijne i liturgiczne. Kompozytorzy przedstawionych utworów religijnych wywodzili się nie tylko ze środowisk katolickich, ale także z kręgów protestanckich (Bach, Händel, Brahms) i prawosławnych (Strawiński). Wszyscy jednak starali się w swej muzyce najdoskonalej przekazać treści religijne.
W ostatnim, dwudziestym drugim artykule przedstawił autor stanowisko Kościoła wobec muzyki sakralnej. Stanowisko to odzwierciedlają dokumenty Stolicy Apostolskiej, które określają wymagane cechy muzyki sakralnej i zadania, jakie ona ma spełniać.
Niniejsza publikacja ukazuje, jak ważną rolę spełniała muzyka religijna w kształtowaniu i rozwoju europejskiej kultury muzycznej i kultury w ogóle. Minęły różne style i formy w muzyce, ale inspiracja religijna nadal stanowi źródło twórczości muzycznej także w naszych czasach, o czym świadczyć może chociażby powstała na progu trzeciego tysiąclecia „Missa pro pace” Wojciecha Kilara.
Dane techniczne
Autor | ks. Edward Hinz |
Rok wydania | 2005 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 273 |
Format | 165 x 235 |
ISBN | 83-7380-260-6 |